Adam Kašpar / URPFLANZE

27.03.2025

PRAHA, Galerie Kvalitář / 27. března – 14. června

Kurátor: Jan Dotřel

Výstava URPFLANZE tematizuje autorův dlouhodobý zájem o vývoj biologického života, především pak rostlin. Odkazujíc na Goethův pojem prarostliny, která má vše, co dělá rostlinu rostlinou a nic navíc, se vydává do hlubin geologického času i do současné přírody a hledá všechny ty staré, primitivní formy a způsoby fungování. Vedle stovky milionů let starých "prarostlin" se tak ocitají jejich současné obdoby, lišící se často jen v detailech. Celý projekt ale rozhodně není jen jakousi popularizací vědeckého náhledu na fylogenezi rostlin. Zobrazivá malba, právě tak jako vědecký způsob "objektivního" pozorování používá autor jen jako jazyk, který zdaleka nemusí promlouvat o věcech vnější zkušenosti. Celý cyklus obrazů se tak ve své druhé, odvrácené tváři stává i vyjádřením hluboko založených symbolů a autorova osobního mýtu.

Adam Kašpar patří k výrazným představitelům nejmladší generace českých malířů. Je absolventem (2018) Akademie výtvarných umění v Praze (Ateliér malířství IV Martina Mainera). Obecným míněním je považován za realistického malíře, což v jeho pojetí neodkazuje ani tak k samotnému technickému pojetí malby či k její vnějškové podobě jako spíše k vnitřnímu prožitku, k přímému, konkrétnímu, pravdivému, a tedy realistickému pohledu na ztvárňování světa, který jej obklopuje. Sám sebe však považuje především za pozorovatele a jednu ze součástí přírody a malířství je pro něj sice zásadním, avšak stále jen prostředkem k tomu, aby výsledky svého pozorování mohl tlumočit i ostatním. Tematicky se jeho tvorba pohybuje v prostoru mezi nebem (astronomická pozorování), zemí (lesy, pralesy a krajina) a podzemím (geologické průzkumy). Za svými motivy pravidelně jezdí nejen po českých zemích, ale i do zahraničí (Mongolsko, Bosna, Island, Skotsko...). Příležitostně spolupracuje s přírodovědci, jmenovitě s Českou geologickou službou, NP Šumava nebo Národním muzeem. Jeho domovem i ateliérem jsou Jeseníky.

Jan Dotřel vystudoval estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se zaměřením na teorii fotografie. Dlouhodobě pracoval jako asistent fotografa Ivana Pinkavy. Spolupracovali například na výstavách Trones délaissés ve Štrasburku (2015), Stripped Off Ornament v Bratislavě (2013), Remains ve Washingtonu DC (2012) nebo Opposite White v Lectoure (2011). Svoji autorskou tvorbu Jan doposud představil na pěti sólových výstavách. Jednu z nich doprovodil kurátorským textem Miroslav Petříček. Ve výstavě Deeply Ordered Chaos (2018) se soustředil na matematické principy a geometrie obsažené v přírodě, které zpracovával pomocí analogové středoformátové fotografie a site-specific instalací. V současné době pracuje jako kurátor v Kvalitáři, kde se zaměřuje na prezentaci volného umění i designu. Jeho kurátorské směřování sleduje zejména vzájemné propojení umění a vědy.

Galerie Kvalitář je prostor prezentaci výrazných talentů domácí scény napříč kategoriemi generací i stylů. Nabízí výběr toho nejlepšího z ateliérů etablovaných umělců i vysokých uměleckých škol. Představuje umění nikoli jako elitní podívanou vytrženou z kontaktu s realitou, ale jako zcela konkrétní součást denního života, přirozený prvek jakéhokoli obytného, pracovního či reprezentačního prostoru.

www.kvalitar.cz